Digitale leermiddelen in het onderwijs
deKennistestbank
Vanaf het prille begin is Wil betrokken bij deKennistestbank. De afgelopen 15 jaar heeft zij veel projecten aangestuurd, gericht op het gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs.
Kennis bevorderen met digitale leermiddelen
Kun je, met digitale leermiddelen, de kennis bevorderen die studenten in de praktijk nodig hebben? Een vraag die Wil, zelfs toen ze nog als verpleegkundige werkte, al bezighield. Daarom heeft zij zich, als verandermanager, gespecialiseerd in de implementatie van digitaal toetsen en cultuurverandering.
Prove2Move
Toen Prove2Move een kennistoetsenbank wilde opzetten heb ik dat samen met Marcel van Brunschot opgepakt. We namen de BoK en het kwalificatiedossier als uitgangspunt voor de ontwikkeling van kennisvragen voor de opleiding Pedagogisch werk, zodat er geen misverstand kon ontstaan over het begrippenkader. Alle betrokkenen moeten nu eenmaal wel dezelfde taal spreken. Met dat product ging Prove2Move de markt op.
Stroomversnelling
Er waren direct al opleidingen die daar enthousiast over werden, maar niet alle onderwijsinstellingen stonden meteen te juichen. Docenten die gewend waren zelf toetsen te maken, zetten vraagtekens bij de inkoop van kant-en-klare toetsvragen, die worden ingezet om te leren. Maar wij gingen onverdroten verder met de uitbreiding van deKennistestbank. Ook doordat de waarde van formatief toetsen langzamerhand ingezien werd, groeide de belangstelling voor onze methode-onafhankelijke, landelijk geëvalueerde toetsvragen, met bijbehorende kennisflitsen. Toen sloeg corona toe en daarmee de kwam de behoefte aan online toetsen in een stroomversnelling.

Perspectief om te veranderen
Als ik met een geïnteresseerde onderwijsinstelling praat is mijn eerste vraag: waar zijn jullie mee bezig en waar willen jullie naartoe? Als ze bijvoorbeeld het kennisniveau van studenten toetsen en ze willen het resultaat snel online zien, dan help ik ze om dat te bereiken. Maar met deKennistestbank kan zoveel meer. Daarom vraag ik ook altijd waarvoor ze het willen gebruiken en of er perspectief is om te veranderen. Is dat perspectief er, dan kun je het formatief toetsen en handelen, met deKennistestbank als katalysator, voor een meer persoonlijke manier van leren en opleiden. Als ze daarmee aan de slag gaan zie je het enthousiasme snel toenemen. Docenten kunnen dan precies zien hoe studenten hun kennisniveau ontwikkelen.
Waar zijn jullie mee bezig en waar gaan jullie naartoe?
– Wil de Groot-Bolluijt –
Waarvoor wil je deKennistoetsenbank gebruiken en is er perspectief om te veranderen?
Ontwikkeling toetsvragen
Naast mijn werk voor de gebruikers van deKennistestbank ben ik ook betrokken bij de ontwikkeling van de toetsvragen. Dat doe ik samen met 22 ontwikkelaars, verdeeld over 3 teams. Ik geniet enorm van de kritische manier waarop zij naar hun werk kijken en hun gedrevenheid om de toetsvragen nog beter af te stemmen, op ontwikkelingen in de opleidingen en de beroepspraktijk. Met een onderwijsinstelling zoeken naar de inzet van het systeem, die het beste past bij hun manier van opleiden, vind ik net zo uitdagend. Het is geweldig dat ik zo kan bijdragen aan de ontwikkeling en het gebruik van deKennistestbank.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Neem dan contact op.